Da er vi havnet litt lenger sør i landet enn i går. Har «bilet» ca 3 timer fra Hué til Hoi An gjennom et fantastisk landskap med både sjø, vann, og fjell. Startet fra Pilgrimage Village kl 11.45, men ikke før vi fikk sagt skikkelig farvel til vertsskapet som har vært mer enn hyggelige med oss…

Vi måtte på tro og ære love å komme tilbake, og det har vi ingenting i mot. Dama til venstre her, Mrs. Hayashi fra Japan, kunne forøvrig fortelle oss at Ålesund visste hun godt om, for der hadde hun nemlig vært 😜 «Beautiful town»…….

Så bar det inn i bilen, og en fantastisk reise gjennom skiftende landskap kunne begynne. En svært hyggelig sjåfør med svært begrensede engelsk-kunnskaper tok godt vare på oss, og sa klart fra når han mente vi burde ha både drikke-pause, og tisse-pause 😂

Et stykke før vi var framme kjørte vi gjennom millionbyen, Da Nang, som er en svært moderne by med det man forventer å finne i enhver storby i Europa. Store skyskrapere tårner seg opp, og mange flere er under bygging. En av de mest populære badebyene i Vietnam.

Da Nang i det fjerne.

Så var vi omsider framme der vi skal tilbringe tiden fram til til tirsdag, Palm Garden Resort, en ti-minutters kjøretur fra sentrum av den gamle og svært pittoreske byen Hoi An. Anlegget her er en drøm med sjøen og stranda 20 meter fra terrassen vår, store badeanlegg om vi foretrekker det, og opptil flere barer, puber og restauranter. Og, en taxi-tur ned til byen koster den nette sum av 37kr.

Og det var akkurat det vi gjorde vi etter å ha slappet av litt på rommet. Og, for en by ! Føler oss nesten hensatt til en annen tid.

Biltrafikk er forbudt inne i gamlebyen, så for første gang i Vietnam kunne vi gå midt i gata uten fare for å bli lemlested. Masse folk, både vietnamesere og turister. Ikke minst det siste. Hoi An er et svært populært reisemål for europeere og amerikanere bl.a. Massevis av gode og berømte restauranter, og hundrevis av skreddere som syr en silke-, eventuelt en Kashmir – dress til deg for 1500kr. Man tar mål den ene dagen, og dagen etter er det bare å møte opp og hente herligheten. Noen er nok mindre seriøse enn andre, men ingen problem å få vite hvem som kan sitt fag. Og, langs den vakre elven byr eldre damer deg med på båttur på elva. De ror og vi kan nyte den vakre byen….. for det samme som en bussbillett koster mellom Volsdalen og sentrum 😉

Vi har ingen planer for morgendagen (!!), så da blir det sannsynligvis ytterligere utforskning av byen, og kanskje et besøk hos skredderen…..hvem vet 😂😂